Studentlitteraturs logga inUse logga
 
 

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

bok:anvaendbarhet_lika_med_gui_och_snygg_design [2010-06-09 22:35]
berndtsson
bok:anvaendbarhet_lika_med_gui_och_snygg_design [2010-09-22 09:45] (aktuell)
berndtsson
Rad 1: Rad 1:
-====== Myt 5: ”Användbarhet = GUI och snygg design!” eller ”Bara man följer Guidelines så blir programmet användarvänligt” ======+====== Myt 5 ====== 
 + 
 +**”Användbarhet = GUI och snygg design!” eller ”Bara man följer Guidelines så blir programmet användarvänligt”**
GUI, Graphical User Interface, är en benämning av de komponenter (fönster, ikoner, menyer, pekare etc.) som visas på skärmen och deras beteende. Då man säger att ”GUI” är användbarhet syftar man vanligtvis dels på att det finns plattformsberoende standarder för utformning av användargränssnitt och dels på att den som programmerar produktens användargränssnitt förväntas skapa ett gränssnitt som är enkelt och behagligt att använda. GUI, Graphical User Interface, är en benämning av de komponenter (fönster, ikoner, menyer, pekare etc.) som visas på skärmen och deras beteende. Då man säger att ”GUI” är användbarhet syftar man vanligtvis dels på att det finns plattformsberoende standarder för utformning av användargränssnitt och dels på att den som programmerar produktens användargränssnitt förväntas skapa ett gränssnitt som är enkelt och behagligt att använda.
Rad 5: Rad 7:
**För det första:** 
Det som syns på skärmen är inte detsamma som användbarhet. Användbarhet betyder att produkten uppfyller beställarens och målgruppernas syften, vilket ställer krav på produkten som går utöver det visuella. Produktens beteende kan vara det avgörande, inte vad som går att se via gränssnittet. **För det första:** 
Det som syns på skärmen är inte detsamma som användbarhet. Användbarhet betyder att produkten uppfyller beställarens och målgruppernas syften, vilket ställer krav på produkten som går utöver det visuella. Produktens beteende kan vara det avgörande, inte vad som går att se via gränssnittet.
-**För det andra:
** Att programmera användargränssnittet kräver analys. Det räcker inte med en uppsättning gränssnittskomponenter, plattformsspecifika standarder och ett antal standarder och funktioner eller användningsfall (se kapitel 4.4.2) för att nå hög användbarhet. Standarder är ett bra stöd för att skapa enhetlighet. De bidrar till att skapa en god placering av knappar, hjälper utvecklaren med vilka färger som ska användas etc. Enhetlighet är en viktig del av användbarheten.+**För det andra:
** Att programmera användargränssnittet kräver analys. Det räcker inte med en uppsättning gränssnittskomponenter, plattformsspecifika standarder och ett antal standarder och funktioner eller användningsfall för att nå hög användbarhet. Standarder är ett bra stöd för att skapa enhetlighet. De bidrar till att skapa en god placering av knappar, hjälper utvecklaren med vilka färger som ska användas etc. Enhetlighet är en viktig del av användbarheten.
Problemet med standarder av olika slag är dock att de ofta är för generella och enbart besvarar ett fåtal av de frågor som dyker upp under utvecklingsarbetet. Det finns mängder av designbeslut som måste fattas på vägen som inte besvaras av standarder, som exempelvis anpassning till målgruppernas kunskap och erfarenheter, anpassning till arbetssätt, informationsstruktur och det sammanhang där produkten ska användas((Elizabeth Buie; HCI Standards: A Mixed Blessing, Interactions March/April, 1999.)). Problemet med standarder av olika slag är dock att de ofta är för generella och enbart besvarar ett fåtal av de frågor som dyker upp under utvecklingsarbetet. Det finns mängder av designbeslut som måste fattas på vägen som inte besvaras av standarder, som exempelvis anpassning till målgruppernas kunskap och erfarenheter, anpassning till arbetssätt, informationsstruktur och det sammanhang där produkten ska användas((Elizabeth Buie; HCI Standards: A Mixed Blessing, Interactions March/April, 1999.)).
 
 

Författare

Bild på författareb Johan BerndtssonBild på författareb Ingrid Domingues

Facebook

Twitter (@anvandbarhet)

 
Creative Commons-licens

Användbarhet i praktiken - wiki by Ingrid Dominques/Johan Berndtsson is licensed under a Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 3.0 Unported License. Based on a work at anvandbarhet.se.