Studentlitteraturs logga inUse logga
 
 

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

bok:anvaendbarhet_oekar_utvecklingskostnaderna_och_foersenar_projektet [2010-06-09 22:20]
berndtsson skapad
bok:anvaendbarhet_oekar_utvecklingskostnaderna_och_foersenar_projektet [2010-09-22 09:52] (aktuell)
berndtsson
Rad 1: Rad 1:
-====== Myt 1:”Användbarhet ökar utvecklingskostnaderna och försenar projektet” ======+====== Myt 1 ====== 
 + 
 +**”Användbarhet ökar utvecklingskostnaderna och försenar projektet”**
Myten bygger på tanken att existerande arbetssätt bibehålls och att aktiviteter för att säkerställa användbarheten ses som tillägg. Då blir verkligen resultatet att kostnaderna, och sannolikt också projektets längd, ökar. Myten bygger på tanken att existerande arbetssätt bibehålls och att aktiviteter för att säkerställa användbarheten ses som tillägg. Då blir verkligen resultatet att kostnaderna, och sannolikt också projektets längd, ökar.
Vill man istället förändra arbetssättet så finns tid((“The implementation of usability engineering techniques has demonstrated a reduction in the product development cycle by 33%–50%”. Bosert, Quality Func­tional Deployment: A Practitioner's Approach, NY: ASQC Quality Press, 1991. )) och pengar((Se Jacob Nielsen: Intranet portals, The Corporate Information Infrastructure, Alert­box, April 9, 1999 ”It is very common to achieve this 10-to-3 payoff ratio (or better) in intranet usability projects” och Pressman, R.S., Software Engineering: A Practitioner’s Approach, McGraw-Hill, 1992. ”Every $1 invested in user-centered design returns between $2 and $100”.)) att tjäna. Det bästa är att bemanna projekt med team där användbarhetskompetens finns med hela vägen, alternativt att vissa definierade och avgränsade aktiviteter görs tidigt. Vill man istället förändra arbetssättet så finns tid((“The implementation of usability engineering techniques has demonstrated a reduction in the product development cycle by 33%–50%”. Bosert, Quality Func­tional Deployment: A Practitioner's Approach, NY: ASQC Quality Press, 1991. )) och pengar((Se Jacob Nielsen: Intranet portals, The Corporate Information Infrastructure, Alert­box, April 9, 1999 ”It is very common to achieve this 10-to-3 payoff ratio (or better) in intranet usability projects” och Pressman, R.S., Software Engineering: A Practitioner’s Approach, McGraw-Hill, 1992. ”Every $1 invested in user-centered design returns between $2 and $100”.)) att tjäna. Det bästa är att bemanna projekt med team där användbarhetskompetens finns med hela vägen, alternativt att vissa definierade och avgränsade aktiviteter görs tidigt.
 
 

Författare

Bild på författareb Johan BerndtssonBild på författareb Ingrid Domingues

Facebook

Twitter (@anvandbarhet)

 
Creative Commons-licens

Användbarhet i praktiken - wiki by Ingrid Dominques/Johan Berndtsson is licensed under a Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 3.0 Unported License. Based on a work at anvandbarhet.se.