Detta är en gammal version av dokumentet!
Det finns en flora av metoder för att hjälpa verksamhetsutvecklare, designers, projektledare, arkitekter och programmerare att ta fram digitala tjänster. Alla syftar de till att hjälpa till att göra processen bättre på något sätt, vilket oftast innefattar tydlighet och ibland spårbarhet.
För att kunna göra något bättre behöver man ha en ståndpunkt, en utgångspunkt som är den som bestämmer hur man väljer att betrakta världen. När man väljer eller bedömer en metod eller modell behöver man alltså fundera på på:
Vår utvecklingsmodell har alltså valt den del av världen som handlar om att skapa nytta: att värdera idén, lösningsförslag och den färdiga tjänsten mot en förväntad nytta. Vi är dessutom övertygade om att nyttan uppstår i användningen, varför användningen blir det som håller ihop alla modeller och tekniker som används. Därmed blir den också hypotesdriven: hela processen handlar om att systematiskt validera att nyttan faktiskt uppstår i verkligheten.
I andra utvecklingsmetoder och modeller ställer man inga krav på spårbarhet mellan den tänkta nyttan och lösningsförslag eller den slutliga produkten, eftersom de har andra utgångspunkter. Nyttan är något som skall bli ett resultat för att duktiga beställare och designers arbetar i projektet. Det finns heller då inga tekniker för att hjälpa projektledare och styrgrupp att styra mot nytta.
Vi vill belysa hur andra modeller och metoder förhåller sig till vår modell genom att beskriva några olika, fritt valda, områden. Hoppas det kan hjälpa dig att sortera begreppen!
Det finns många tekniker för att definiera effektmål, där de flesta har en ekonomisk utgångspunkt, men man försöker ofta också involvera andra värden än de direkt ekonomsikt mätbara.
Man vill kunna använda som underlag till investeringsbeslutet och därför h
Några av de modeller som du kanske hört talas om är PENG, EVA,
Effekthemtagning
Användbarhet
Leda och styra projekt
Utveckla funktioner, form och innehåll
Förvalta
Andra utvecklingsmodeller har valt den del som handlar om att skapa spårbarhet från krav till produkt. De utgår från att
Oavsett vilken utvecklingsmetod man väljer så har man glömt användningsperspektivet.
Scrum, agilt, RUP, funktion etc. (och användbarhet :-))
Olika metoder att beskriva effektmål.
Användbarhet i praktiken - wiki by Ingrid Dominques/Johan Berndtsson is licensed under a Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 3.0 Unported License. Based on a work at anvandbarhet.se.
Kommentera