Studentlitteraturs logga inUse logga
 
 

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

bok:interaktionsdesign [2010-08-06 07:27]
berndtsson
bok:interaktionsdesign [2010-09-20 21:19] (aktuell)
berndtsson
Rad 11: Rad 11:
</blockquote> </blockquote>
 +===== Ett kompetensområde =====
Interaktionsdesign är namnet på ett kompetensområde. Den som arbetar med interaktionsdesign arbetar med att utforma användargränssnitt på IT-relaterade produkter, system, webbplatser mm. Interaktionsdesign är namnet på ett kompetensområde. Den som arbetar med interaktionsdesign arbetar med att utforma användargränssnitt på IT-relaterade produkter, system, webbplatser mm.
-Interaktionsdesign kan också beteckna den process där samspelet mellan användaren och produkten utformas. Tyvärr förväxlas interaktionsdesign ofta med grafisk formgivning. Förvisso består den av visuella delar, men utmaningen med interaktionsdesignen är främst att utforma produktens förmåga att kommunicera med användaren i en dialog och att ge adekvata möjligheter för användaren att interagera med produkten. En mycket stor del av interaktionsdesignen är därför att formge produktens beteende, att formge det som inte syns.+===== En designprocess ===== 
 +Interaktionsdesign kan också beteckna den process där samspelet mellan användaren och produkten utformas. Tyvärr förväxlas ibland interaktionsdesign med grafisk formgivning. Förvisso består den av visuella delar, men utmaningen med interaktionsdesignen är främst att utforma produktens förmåga att kommunicera med användaren i en dialog och att ge adekvata möjligheter för användaren att interagera med produkten. En mycket stor del av interaktionsdesignen är därför att formge produktens beteende, att formge det som inte syns.
-Aktiviteten interaktionsdesign utförs av en interaktionsdesigner. Hon utformar samspelet mellan de framtida användarna och den tänkta produkten och dokumenterar resultatet i en specifikation som också den kallas för interaktionsdesign. Specifikationen beskriver det som sedan blir produktens gränssnitt mot användaren((I dagligt tal används begreppet ”användargränssnitt” ofta för att beteckna enbart det visuella gränssnittet. Vi definierar begreppet som produktens alla gränssnitt mot människan, t.ex. inmatningsdon, skärm, högtalare, mikrofon, hjälpsystem, utskrifter och dokumentation. Dessa gränssnitt beskrivs utifrån produktens presentation, beteende och information.)).+I interaktionsdesignsarbetet utforskas på vilket sätt produkten bäst kan utformas för att stödja kommunikationen mellan människan och produkten, så att förväntade effekter uppstår. Detta innebär i praktiken att interaktionsdesignen ofta påverkar systemarkitekturen och produktens tekniska utformning.
-Detaljerade specifikationer av användargränssnittet, en interaktionsdesign, saknas ofta i utvecklingsprojekt. De flesta utvecklingsmetoder kräver ingen sådan specifikation, utan överlåter utformningen av produktens presentation, beteende och information till stor del till utvecklaren.+Aktiviteten utförs av en interaktionsdesigner. Hon utformar samspelet mellan de framtida användarna och den tänkta produkten och dokumenterar resultatet i en specifikation som också den kallas för interaktionsdesign.
-En interaktionsdesign är en arkitektur för produkten i användning. I projekt där interaktionsdesign inte är en medvetet styrd aktivitet tenderar användargränssnittet att bli ett resultat av den tekniska arkitekturen och datalagringen. Resultatet blir ofta en produkt som kräver att användaren förstår hur produkten är uppbyggd. Ett annat vanligt sätt att skapa användargränssnitt är att lägga huvudfokus vid den visuella utformningen. Resultatet av detta kan bli produkter som är visuellt tilltalande men svåra att förstå och interagera med.+===== En designspecifikation ===== 
 +Specifikationen beskriver det som sedan blir produktens gränssnitt mot användaren((I dagligt tal används begreppet ”användargränssnitt” ofta för att beteckna enbart det visuella gränssnittet. Vi definierar begreppet som produktens alla gränssnitt mot människan, t.ex. inmatningsdon, skärm, högtalare, mikrofon, hjälpsystem, utskrifter och dokumentation. Dessa gränssnitt beskrivs utifrån produktens presentation, beteende och information.)). 
 + 
 +Detaljerade specifikationer av användargränssnittet, en interaktionsdesign, saknas ofta i utvecklingsprojekt. De flesta utvecklingsmetoder kräver ingen sådan specifikation, utan överlåter utformningen av produktens presentation, beteende och information till stor del till utvecklaren.
-En interaktionsdesign är en specifikation som utvecklare kan använda för att bygga ett användargränssnitt. Rätt utformad ökar interaktionsdesignen sannolikheten att projektet håller tids- och kostnadsramar och samtidigt levererar en produkt som ger hög användningskvalitet.+En interaktionsdesign kan sägas vara en arkitektur för produkten i användning. I projekt där interaktionsdesign inte är en medvetet styrd aktivitet tenderar användargränssnittet att bli ett resultat av den tekniska arkitekturen och datalagringen. Resultatet blir ofta en produkt som kräver att användaren förstår hur produkten är uppbyggd. Ett annat vanligt sätt att skapa användargränssnitt är att lägga huvudfokus vid den visuella utformningen. Resultatet av detta kan bli produkter som är visuellt tilltalande men svåra att förstå och interagera med.
-En interaktionsdesigners kompetens omfattar främst att effektivt utnyttja ”standardkomponenter” för att skapa produkter vars syfte är att stödja en användare i att genomföra en uppgift. Om produktens syfte istället främst är att skapa en upplevelse (exempelvis interaktiv reklam) och produkten skall byggas upp av nya komponenter för interaktionen med människan (exempelvis interaktivt tyg, eller specialbyggda inmatningsdon) behövs förutom en interaktinsdesigner även andra kompetenser för att skapa interaktionsdesignen. Exempel på sådanan kompetenser är industridesign, dramaturgi, musik, animation etc.+En interaktionsdesign är alltså en specifikation som utvecklare kan använda för att bygga ett användargränssnitt. Rätt utformad ökar interaktionsdesignen sannolikheten att projektet håller tids- och kostnadsramar och samtidigt levererar en produkt som ger hög användningskvalitet.
 
 

Författare

Bild på författareb Johan BerndtssonBild på författareb Ingrid Domingues

Facebook

Twitter (@anvandbarhet)

 
Creative Commons-licens

Användbarhet i praktiken - wiki by Ingrid Dominques/Johan Berndtsson is licensed under a Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 3.0 Unported License. Based on a work at anvandbarhet.se.