Studentlitteraturs logga inUse logga
  • Dela på Facebook
  • Dela på Twitter
  • Dela på Linkedin
  • Dela på Delicious
  • Dela på Linkedin
 
 

Detta är en gammal version av dokumentet!


Nytta: Minskade livscykelkostnader

Om man ser till kostnaderna för produktens hela livslängd så tjänar man många gånger om på att investera i användbarhetsaktiviteter.1

Ett stort problem är att kostnader för drift, utbildning, support och underhåll ofta glöms bort då man ska bedöma och beräkna kostnaderna för en interaktiv produkt. Att se till interaktiva produkters livscykel belyser nyttan av användbarhetsinsatserna. Merparten av kostnaderna i underhållsfasen beror på att produkten ej tillgodoser användares behov.2

Många konsumentprodukter returneras för att kunderna inte förstår hur produkten fungerar. Här finns väldigt mycket pengar för företagen att tjäna.3

Genom systematiska insatser som exempelvis målgruppsanalyser, interaktionsdesign och användbarhetstester för att säkra hög användningskvalitet minskas kostnaderna för felhantering, dålig ergonomi, utbildning, support, omständlig hantering, etc.

 

Noter

1 Se Jacob Nielsen: Intranet portals, The Corporate Information Infrastructure, Alert­box, April 9, 1999 ”It is very common to achieve this 10-to-3 payoff ratio (or better) in intranet usability projects” och Pressman, R.S., Software Engineering: A Practitioner’s Approach, McGraw-Hill, 1992. ”Every $1 invested in user-centered design returns between $2 and $100”.
2 “80% of software lifecycle costs occur during the maintenance phase.” Press­man, R.S., Software Engineering: A Practitioner’s Approach, McGraw-Hill, 1992.
3 I en undersökning för Philips Electronics visade det sig att hälften av de produktreturer som deras kunder gör egentligen inte är något fel med. Returerna beror istället på att kunderna inte förstår hur produkten fungerar. http://www.newyorker.com/talk/financial/2007/05/28/070528ta_talk_surowiecki#ixzz0ywoCedpA
 
 

Kommentera

Författare

Bild på författareb Johan BerndtssonBild på författareb Ingrid DominguesBild på medförfattaren Malin FabbriBild på medförfattaren Julia LagerstedtBild på medförfattaren Marcus RehnBild på medförfattaren EmelieBild på medförfattaren Lotta UlfströmBild på medförfattaren Joakim AxelssonBild på medförfattaren Monika AnderssonBild på medförfattaren HelenaBild på medförfattaren suzana susecBild på medförfattaren Charlotte BjörkBild på medförfattaren EmmaBild på medförfattaren Gunilla HansellBild på medförfattaren Peter KråikBild på medförfattaren Björn AnderssonBild på medförfattaren Jorge BerdejaBild på medförfattaren Johan LiljegrenBild på medförfattaren LarssonBild på medförfattaren Aurora KarlssonBild på medförfattaren Emilia OlssonBild på medförfattaren Gabriel SvennerbergBild på medförfattaren Rolf greenBild på medförfattaren Maria SjödinBild på medförfattaren peter erhardBild på medförfattaren fredric landqvistBild på medförfattaren Nina LBild på medförfattaren LisaBild på medförfattaren Helene CarlsonBild på medförfattaren Johannes KarlssonBild på medförfattaren Angelica SvanerBild på medförfattaren Maria Kareliusson

Senaste ändringar

Facebook

Twitter (@anvandbarhet)

 
Creative Commons-licens

Användbarhet i praktiken - wiki by Ingrid Dominques/Johan Berndtsson is licensed under a Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 3.0 Unported License. Based on a work at anvandbarhet.se.