Studentlitteraturs logga inUse logga
  • Dela på Facebook
  • Dela på Twitter
  • Dela på Linkedin
  • Dela på Delicious
  • Dela på Linkedin
 
 

Nytta: Ökad försäljning

Försäljning - oavsett om det sker i en digital miljö, eller öga mot öga - bygger på /förtroende/ mellan parterna - och det är vanligtvis köparen som avgör om det blir ett avslut.

För interaktiva produkter betyder det att användaren måste känna sig trygg med det som säljaren har att erbjuda, men också att hon ska känna att köpsälj-processen fungerar på ett sätt som hon upplever tilltalande.

Den som vill sälja något i en interaktiv produkt måste alltså

  • se till att köp-processen fungerar på ett smidigt sätt
  • presentera sina produkter på ett tilltalande sätt
  • se till att alla tjänster runtomkring fungerar så att kunden blir nöjd

Om köpprocessen är omständlig så tappar men kunder. Det är inte ovanligt att användaren tvingas bläddra fram och tillbaks, ange samma uppgift flera gånger och ibland ”lura” systemet för att få svar på det hon undrar över. Det leder helt enkelt till att man säljer mindre än det som man skulle kunna göra om interaktionen med användaren fungerade bra.1

Många interaktiva produkter förutsätter att användaren ska logga in/lämna uppgifter om sig själv. Det är naturligt för den användare som har kommit så långt att hon vill betala för ett köp eller i det fall hon vill använda sina egna preferenser för att få anpassade budskap och funktioner. Däremot är det inte alls naturligt för de användare som undersöker möjligheter, eller köpare som ska betala för sitt köp. Det är inte alls säkert att jag vill spara mina uppgifter hos säljaren och framför allt vill jag som köpare själv avgöra /om/ jag vill göra det. Det mest tydliga exemplet på vad man kan tjäna på att låta användaren köpa utan att nödvändigtvis lämna uppgifter som ska sparas för senare inloggning är det man kallar ”300 million dollar button” där en enkel ändring i text och flöde skapade en ökad köpfrekvens på 45%.2

 

Noter

1 ”…43% of shopping attempts failed. …these failures may represent $14 billion in lost sales worldwide this holiday season”; www.creativegood.com, se ”Holi­day 2000 Online Shopping Report”.
2 ”The designers fixed the problem simply. They took away the Register button. In its place, they put a Continue button with a simple message: ”You do not need to create an account to make purchases on our site. Simply click Continue to proceed to checkout. To make your future purchases even faster, you can create an account during checkout.” The results: The number of customers purchasing went up by 45%. The extra purchases resulted in an extra $15 million the first month. For the first year, the site saw an additional $300,000,000..”;http://www.uie.com/articles/three_hund_million_button
 
 

Kommentera

Författare

Bild på författareb Johan BerndtssonBild på författareb Ingrid DominguesBild på medförfattaren Eunice JustusBild på medförfattaren Karri SchubertBild på medförfattaren Eldon BlackwoodBild på medförfattaren Marie CanelaBild på medförfattaren Karl MosmanBild på medförfattaren Elsie LeightonBild på medförfattaren Carrie AveraBild på medförfattaren Maryann NankervisBild på medförfattaren Tamika SaucedoBild på medförfattaren Christin FlockhartBild på medförfattaren Broderick SwiftBild på medförfattaren Lasonya VentersBild på medförfattaren Jerome HuntingfieldBild på medförfattaren Jovita JaynesBild på medförfattaren Pedro Davi Lucas AraújoBild på medförfattaren Ronny RobinBild på medförfattaren Errol ThrossellBild på medförfattaren Boyd GodinezBild på medförfattaren Pearline MonashBild på medförfattaren Arlette MacdermottBild på medförfattaren Freya GertzBild på medförfattaren Columbus CastellaBild på medförfattaren Lesley CombsBild på medförfattaren Brittney CheathamBild på medförfattaren Doug MuirBild på medförfattaren Tracy SaylorBild på medförfattaren Lawanna KeplerBild på medförfattaren Verena RaynerBild på medförfattaren Laurie ConradBild på medförfattaren Candice Roberson

Senaste ändringar

Facebook

Twitter (@anvandbarhet)

 
Creative Commons-licens

Användbarhet i praktiken - wiki by Ingrid Dominques/Johan Berndtsson is licensed under a Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 3.0 Unported License. Based on a work at anvandbarhet.se.