Studentlitteraturs logga inUse logga
 
 

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

bok:nytta_okad_forsaljning [2010-09-22 13:33]
berndtsson
bok:nytta_okad_forsaljning [2010-09-23 12:26] (aktuell)
domingues
Rad 13: Rad 13:
Många interaktiva produkter förutsätter att användaren ska logga in/lämna uppgifter om sig själv. Det är naturligt för den användare som har kommit så långt att hon vill betala för ett köp eller i det fall hon vill använda sina egna preferenser för att få anpassade budskap och funktioner. Däremot är det inte alls naturligt för de användare som undersöker möjligheter, eller köpare som ska betala för sitt köp. Det är inte alls säkert att jag vill spara mina uppgifter hos säljaren och framför allt vill jag som köpare själv avgöra /om/ jag vill göra det. Det mest tydliga exemplet på vad man kan tjäna på att låta användaren köpa utan att nödvändigtvis lämna uppgifter som ska sparas för senare inloggning är det man kallar "300 million dollar button" där en enkel ändring i text och flöde skapade en ökad köpfrekvens på 45%.(("The designers fixed the problem simply. They took away the Register button. In its place, they put a Continue button with a simple message: "You do not need to create an account to make purchases on our site. Simply click Continue to proceed to checkout. To make your future purchases even faster, you can create an account during checkout." The results: The number of customers purchasing went up by 45%. The extra purchases resulted in an extra $15 million the first month. For the first year, the site saw an additional $300,000,000..";http://www.uie.com/articles/three_hund_million_button)) Många interaktiva produkter förutsätter att användaren ska logga in/lämna uppgifter om sig själv. Det är naturligt för den användare som har kommit så långt att hon vill betala för ett köp eller i det fall hon vill använda sina egna preferenser för att få anpassade budskap och funktioner. Däremot är det inte alls naturligt för de användare som undersöker möjligheter, eller köpare som ska betala för sitt köp. Det är inte alls säkert att jag vill spara mina uppgifter hos säljaren och framför allt vill jag som köpare själv avgöra /om/ jag vill göra det. Det mest tydliga exemplet på vad man kan tjäna på att låta användaren köpa utan att nödvändigtvis lämna uppgifter som ska sparas för senare inloggning är det man kallar "300 million dollar button" där en enkel ändring i text och flöde skapade en ökad köpfrekvens på 45%.(("The designers fixed the problem simply. They took away the Register button. In its place, they put a Continue button with a simple message: "You do not need to create an account to make purchases on our site. Simply click Continue to proceed to checkout. To make your future purchases even faster, you can create an account during checkout." The results: The number of customers purchasing went up by 45%. The extra purchases resulted in an extra $15 million the first month. For the first year, the site saw an additional $300,000,000..";http://www.uie.com/articles/three_hund_million_button))
- 
-Vi vet också att användares nöjdhet spelar roll för lönsamheten. Nöjdhet blir alltså ett viktigt begrepp och något som man borde mäta. En jämförelse olika index för att uppskatta vilka företag som är mest lönsamma visar att ASCI (American Customer Satisfaction Index) har betydligt högre träffsäkerhet än exempelvis Dow Jonestandard & Poors 500. Därmed blir nöjdhet också ett ekonomsikt värde, eftersom det leder till bättre affärer.   
- 
- 
- 
 
 

Författare

Bild på författareb Johan BerndtssonBild på författareb Ingrid Domingues

Facebook

Twitter (@anvandbarhet)

 
Creative Commons-licens

Användbarhet i praktiken - wiki by Ingrid Dominques/Johan Berndtsson is licensed under a Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 3.0 Unported License. Based on a work at anvandbarhet.se.