Studentlitteraturs logga inUse logga
  • Dela på Facebook
  • Dela på Twitter
  • Dela på Linkedin
  • Dela på Delicious
  • Dela på Linkedin
 
 

Detta är en gammal version av dokumentet!


Ökad produktivitet

Om produkterna är omständliga att använda måste användaren hela tiden anstränga sig för att lyckas. Det betyder att användaren får lägga tid på att hantera produkten vilket i sin tur betyder att det går långsammare att genomföra uppgiften1. Onödig tid går åt till att fundera ut hur produkten fungerar och på att förstå krångliga arbetsflöden. I värsta fall går mycket av användarens tid också åt till att rätta fel som orsakas av produktens undermåliga konstruktion.

Australiskt telebolag

I en studie av arbetet i kundstödsenheten på ett Australiskt telebolag2 upptäcktes att den interaktiva produkt som skulle hjälpa operatörerna i deras arbete fungerade dåligt. En mängd uppgifter, som skulle kunna finnas i produkten saknades. Detta ledde till att operatörerna tvingades leta bland utskrifter och ringa kollegor för att få hjälp. I medeltal lade operatörerna 85 minuter per dag på uppgifter som skulle kunnat undvikas om produkten varit anpassad till deras situation och deras behov. Vidare spenderades mellan 30 och 60 minuter per dag på att rätta fel som orsakats av produktens utformning.

Exemplet kan verka väl drastiskt, men vi har anledning att tro att det finns många liknande fall. Här blir det särskilt tydligt eftersom den tid som åtgick till felrättning och annat istället skulle kunna användas till produktivt arbete d.v.s. att besvara kundernas frågor. En ekonomisk kalkyl visade att om problemen åtgärdades skulle de återbetala sig på 12 dagar, inberäknat var då kostnaderna för användbarhetsstudien och kostnaderna för att åtgärda produkten.

 

Noter

1 “The average software program has 40 design flaws that impair employees' abil­ity to use it. The resulting cost of lost productivity can be up to 720%.” Land­auer, T. K., The Trouble With Computers, MIT Press, 1995.
2 “Building the Human Factors into the Bottom Line”. Paper presented at AIC Conference: Enhancing Usability in Human-Computer Interaction, Sydney, Aug 12-13,1992. Beskrivs också i Löwgren, J., Human-computer Interaction, Studentlitteratur, 1993.
 
 

Kommentera

Författare

Bild på författareb Johan BerndtssonBild på författareb Ingrid DominguesBild på medförfattaren Jonas EngkvistBild på medförfattaren Maria KareliussonBild på medförfattaren Lotta UlfströmBild på medförfattaren Björn AnderssonBild på medförfattaren Johan LiljegrenBild på medförfattaren Johannes KarlssonBild på medförfattaren gustavjonssonBild på medförfattaren Gunilla HansellBild på medförfattaren Julia LagerstedtBild på medförfattaren EmmaBild på medförfattaren Karin HanssonBild på medförfattaren Peter KråikBild på medförfattaren Helene CarlsonBild på medförfattaren Jorge BerdejaBild på medförfattaren fredric landqvistBild på medförfattaren Emilia OlssonBild på medförfattaren LisaBild på medförfattaren Rolf greenBild på medförfattaren Angelica SvanerBild på medförfattaren LarssonBild på medförfattaren Jens FredholmBild på medförfattaren Gabriel SvennerbergBild på medförfattaren Marcus RehnBild på medförfattaren Magnus WigrupBild på medförfattaren Anne RostedBild på medförfattaren Maria SjödinBild på medförfattaren Joakim AxelssonBild på medförfattaren Wilaiwan TraphromBild på medförfattaren suzana susecBild på medförfattaren Emelie

Senaste ändringar

Facebook

Twitter (@anvandbarhet)

 
Creative Commons-licens

Användbarhet i praktiken - wiki by Ingrid Dominques/Johan Berndtsson is licensed under a Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 3.0 Unported License. Based on a work at anvandbarhet.se.