Studentlitteraturs logga inUse logga
  • Dela på Facebook
  • Dela på Twitter
  • Dela på Linkedin
  • Dela på Delicious
  • Dela på Linkedin
 
 

Nytta: Stärkt varumärke

Interaktiva produkter är varumärkesbyggande på ett sätt som är högst påtagligt.1 De ger användaren en direkt upplevelse av varumärket2, till skillnad från produkter som saknar interaktivitet som broschyrer, radio- och TV-program.3

Om användaren misslyckas genomföra ett köp på en e-handelssajt så upplevs tjänsteleverantören som ogästvänlig. Om en biljettautomat är krånglig, så upplevs tjänsteleverantören som krånglig. Användarens totalupplevelse av alla möten påverkar självklart hennes uppfattning. Om en interaktiv produkt stjälper henne så får hon en betydligt sämre uppfattning om varumärket.

För varumärken som nästan uteslutande är synonyma med den interaktiva produkten som exempelvis försäljning av resor och bostäder på nätet, blir det alltså extremt viktigt att mötet i interaktiva produkter är enkelt och behagligt och skapar förväntade nyttor för användarna.

 

Noter

1 Spyre studios har en bra artikel om detta på sin blogg: Defining User Experience as Brand Experience.
2 User Interface Engineering kallar detta för “direct-experience branding” och bet­onar det höga värdet av god interaktivitet framför rena reklambudskap som de kallar “indirect-message branding”. Se artikeln "Branding and Usability".
3 Här avses alltså ej interaktiva TV-program.
 
 

Kommentera

Författare

Bild på författareb Johan BerndtssonBild på författareb Ingrid DominguesBild på medförfattaren Julius TreatBild på medförfattaren Alvin HarbinBild på medförfattaren Halina VercoBild på medförfattaren Matthias BavinBild på medförfattaren Santiago MullanBild på medförfattaren Bobbie VelasquezBild på medförfattaren Olga RehfischBild på medförfattaren Pat RetzlaffBild på medförfattaren Milagros AlvesBild på medförfattaren Marcella HoskingBild på medförfattaren Margareta WearneBild på medförfattaren Winifred McAdamBild på medförfattaren Herman BoldtBild på medförfattaren Felipe GirdlestoneBild på medförfattaren Charlotte ReinerBild på medförfattaren Shayna AlbaBild på medförfattaren Jannie MartinovichBild på medförfattaren Dustin McclellanBild på medförfattaren Olivia MacFarlandBild på medförfattaren Lou BroughtonBild på medförfattaren Antonia GlasheenBild på medförfattaren Jeana HornickBild på medförfattaren Casey O'MahonyBild på medförfattaren Son WaltmanBild på medförfattaren Hattie KreitmayerBild på medförfattaren Violette DugasBild på medförfattaren Garry ChisolmBild på medförfattaren Mitzi TippingBild på medförfattaren Concepcion EstrellaBild på medförfattaren Allison Parkin

Senaste ändringar

Facebook

Twitter (@anvandbarhet)

 
Creative Commons-licens

Användbarhet i praktiken - wiki by Ingrid Dominques/Johan Berndtsson is licensed under a Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 3.0 Unported License. Based on a work at anvandbarhet.se.