Studentlitteraturs logga inUse logga
  • Dela på Facebook
  • Dela på Twitter
  • Dela på Linkedin
  • Dela på Delicious
  • Dela på Linkedin
 
 

Nytta: Stärkt varumärke

Interaktiva produkter är varumärkesbyggande på ett sätt som är högst påtagligt.1 De ger användaren en direkt upplevelse av varumärket2, till skillnad från produkter som saknar interaktivitet som broschyrer, radio- och TV-program.3

Om användaren misslyckas genomföra ett köp på en e-handelssajt så upplevs tjänsteleverantören som ogästvänlig. Om en biljettautomat är krånglig, så upplevs tjänsteleverantören som krånglig. Användarens totalupplevelse av alla möten påverkar självklart hennes uppfattning. Om en interaktiv produkt stjälper henne så får hon en betydligt sämre uppfattning om varumärket.

För varumärken som nästan uteslutande är synonyma med den interaktiva produkten som exempelvis försäljning av resor och bostäder på nätet, blir det alltså extremt viktigt att mötet i interaktiva produkter är enkelt och behagligt och skapar förväntade nyttor för användarna.

 

Noter

1 Spyre studios har en bra artikel om detta på sin blogg: Defining User Experience as Brand Experience.
2 User Interface Engineering kallar detta för “direct-experience branding” och bet­onar det höga värdet av god interaktivitet framför rena reklambudskap som de kallar “indirect-message branding”. Se artikeln "Branding and Usability".
3 Här avses alltså ej interaktiva TV-program.
 
 

Kommentera

Författare

Bild på författareb Johan BerndtssonBild på författareb Ingrid DominguesBild på medförfattaren Andra BorehamBild på medförfattaren Sharyl TarrantBild på medförfattaren Norman SleathBild på medförfattaren Hamish MeadeBild på medförfattaren Maricela CrutchfieldBild på medförfattaren Genesis GatehouseBild på medförfattaren Jenifer RiegerBild på medförfattaren Boyd ScribnerBild på medförfattaren Tomoko GuevaraBild på medförfattaren Roberta TyasBild på medförfattaren Horace WildBild på medförfattaren Robyn MajeskiBild på medförfattaren Marissa KitsonBild på medförfattaren Saul FaulkBild på medförfattaren Georgiana GranierBild på medförfattaren Verlene HastingsBild på medförfattaren Tonya HauserBild på medförfattaren Waylon CollitsBild på medförfattaren Melinda LyellBild på medförfattaren Margart HutsonBild på medförfattaren Diane ZhangBild på medförfattaren Arlie OutlawBild på medförfattaren Launa MarshallBild på medförfattaren Lance BurlesonBild på medförfattaren Agnes O'ShanassyBild på medförfattaren Raphael CintronBild på medförfattaren Aracely TurgeonBild på medförfattaren Kennith HutsonBild på medförfattaren Roxie JarrellBild på medförfattaren Freya Jeffers

Senaste ändringar

Facebook

Twitter (@anvandbarhet)

 
Creative Commons-licens

Användbarhet i praktiken - wiki by Ingrid Dominques/Johan Berndtsson is licensed under a Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 3.0 Unported License. Based on a work at anvandbarhet.se.