Studentlitteraturs logga inUse logga
  • Dela på Facebook
  • Dela på Twitter
  • Dela på Linkedin
  • Dela på Delicious
  • Dela på Linkedin
 
 

Nytta: Stärkt varumärke

Interaktiva produkter är varumärkesbyggande på ett sätt som är högst påtagligt.1 De ger användaren en direkt upplevelse av varumärket2, till skillnad från produkter som saknar interaktivitet som broschyrer, radio- och TV-program.3

Om användaren misslyckas genomföra ett köp på en e-handelssajt så upplevs tjänsteleverantören som ogästvänlig. Om en biljettautomat är krånglig, så upplevs tjänsteleverantören som krånglig. Användarens totalupplevelse av alla möten påverkar självklart hennes uppfattning. Om en interaktiv produkt stjälper henne så får hon en betydligt sämre uppfattning om varumärket.

För varumärken som nästan uteslutande är synonyma med den interaktiva produkten som exempelvis försäljning av resor och bostäder på nätet, blir det alltså extremt viktigt att mötet i interaktiva produkter är enkelt och behagligt och skapar förväntade nyttor för användarna.

 

Noter

1 Spyre studios har en bra artikel om detta på sin blogg: Defining User Experience as Brand Experience.
2 User Interface Engineering kallar detta för “direct-experience branding” och bet­onar det höga värdet av god interaktivitet framför rena reklambudskap som de kallar “indirect-message branding”. Se artikeln "Branding and Usability".
3 Här avses alltså ej interaktiva TV-program.
 
 

Kommentera

Författare

Bild på författareb Johan BerndtssonBild på författareb Ingrid DominguesBild på medförfattaren Shavonne MarcumBild på medförfattaren Jimmie AyresBild på medförfattaren Lamont DuckettBild på medförfattaren Elliot BerubeBild på medförfattaren Eldon HorstmanBild på medförfattaren Guy NoeBild på medförfattaren Leopoldo SteenBild på medförfattaren JennPawBild på medförfattaren Della EavesBild på medförfattaren Candra AuldBild på medförfattaren Tawanna PettitBild på medförfattaren Maisie FultsBild på medförfattaren Ronda GoldsmithBild på medförfattaren Candida DallasBild på medförfattaren Laurinda HimmelBild på medförfattaren Alexandra BrentBild på medförfattaren Isiah McCreaBild på medförfattaren Jasmine LucianoBild på medförfattaren Elliott WalterBild på medförfattaren Elma GeraceBild på medförfattaren Hermelinda ClaypoolBild på medförfattaren Danuta MorganBild på medförfattaren Alecia NeighbourBild på medförfattaren Claudio DownBild på medförfattaren Stepanie StarlingBild på medförfattaren Christopher GolderBild på medförfattaren Merri MatosBild på medförfattaren Rory DenovanBild på medförfattaren Vaughn CarmackBild på medförfattaren Harley Rae

Senaste ändringar

Facebook

Twitter (@anvandbarhet)

 
Creative Commons-licens

Användbarhet i praktiken - wiki by Ingrid Dominques/Johan Berndtsson is licensed under a Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 3.0 Unported License. Based on a work at anvandbarhet.se.