Studentlitteraturs logga inUse logga
  • Dela på Facebook
  • Dela på Twitter
  • Dela på Linkedin
  • Dela på Delicious
  • Dela på Linkedin
 
 

Nytta: Stärkt varumärke

Interaktiva produkter är varumärkesbyggande på ett sätt som är högst påtagligt.1 De ger användaren en direkt upplevelse av varumärket2, till skillnad från produkter som saknar interaktivitet som broschyrer, radio- och TV-program.3

Om användaren misslyckas genomföra ett köp på en e-handelssajt så upplevs tjänsteleverantören som ogästvänlig. Om en biljettautomat är krånglig, så upplevs tjänsteleverantören som krånglig. Användarens totalupplevelse av alla möten påverkar självklart hennes uppfattning. Om en interaktiv produkt stjälper henne så får hon en betydligt sämre uppfattning om varumärket.

För varumärken som nästan uteslutande är synonyma med den interaktiva produkten som exempelvis försäljning av resor och bostäder på nätet, blir det alltså extremt viktigt att mötet i interaktiva produkter är enkelt och behagligt och skapar förväntade nyttor för användarna.

 

Noter

1 Spyre studios har en bra artikel om detta på sin blogg: Defining User Experience as Brand Experience.
2 User Interface Engineering kallar detta för “direct-experience branding” och bet­onar det höga värdet av god interaktivitet framför rena reklambudskap som de kallar “indirect-message branding”. Se artikeln "Branding and Usability".
3 Här avses alltså ej interaktiva TV-program.
 
 

Kommentera

Författare

Bild på författareb Johan BerndtssonBild på författareb Ingrid DominguesBild på medförfattaren Preston AmadorBild på medförfattaren Benjamin RobergeBild på medförfattaren Michaela TapiaBild på medförfattaren Dominick LiebeBild på medförfattaren Eric KornweibelBild på medförfattaren Steve QuintoBild på medförfattaren Rolland KossakBild på medförfattaren Jeffry StambaughBild på medförfattaren Marcella McGoldrickBild på medförfattaren Florine CadwalladerBild på medförfattaren Bonny BoganBild på medförfattaren Latisha AsburyBild på medförfattaren Betty CotteeBild på medförfattaren Josette SugdenBild på medförfattaren Stevie BrewtonBild på medförfattaren Anne JefferyBild på medförfattaren Milo YamamotoBild på medförfattaren Bernd FlinnBild på medförfattaren Brittney McclendonBild på medförfattaren Karl GuercioBild på medförfattaren Lawerence HolteBild på medförfattaren Shantae NunezBild på medförfattaren Ashly AlbistonBild på medförfattaren Christian CartyBild på medförfattaren Lance GlennBild på medförfattaren Alena CarpentierBild på medförfattaren Randall LinnBild på medförfattaren Charline GlasheenBild på medförfattaren Joanna MadsenBild på medförfattaren Tamara Salley

Senaste ändringar

Facebook

Twitter (@anvandbarhet)

 
Creative Commons-licens

Användbarhet i praktiken - wiki by Ingrid Dominques/Johan Berndtsson is licensed under a Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 3.0 Unported License. Based on a work at anvandbarhet.se.