Studentlitteraturs logga inUse logga
  • Dela på Facebook
  • Dela på Twitter
  • Dela på Linkedin
  • Dela på Delicious
  • Dela på Linkedin
 
 

Nytta: Stärkt varumärke

Interaktiva produkter är varumärkesbyggande på ett sätt som är högst påtagligt.1 De ger användaren en direkt upplevelse av varumärket2, till skillnad från produkter som saknar interaktivitet som broschyrer, radio- och TV-program.3

Om användaren misslyckas genomföra ett köp på en e-handelssajt så upplevs tjänsteleverantören som ogästvänlig. Om en biljettautomat är krånglig, så upplevs tjänsteleverantören som krånglig. Användarens totalupplevelse av alla möten påverkar självklart hennes uppfattning. Om en interaktiv produkt stjälper henne så får hon en betydligt sämre uppfattning om varumärket.

För varumärken som nästan uteslutande är synonyma med den interaktiva produkten som exempelvis försäljning av resor och bostäder på nätet, blir det alltså extremt viktigt att mötet i interaktiva produkter är enkelt och behagligt och skapar förväntade nyttor för användarna.

 

Noter

1 Spyre studios har en bra artikel om detta på sin blogg: Defining User Experience as Brand Experience.
2 User Interface Engineering kallar detta för “direct-experience branding” och bet­onar det höga värdet av god interaktivitet framför rena reklambudskap som de kallar “indirect-message branding”. Se artikeln "Branding and Usability".
3 Här avses alltså ej interaktiva TV-program.
 
 

Kommentera

Författare

Bild på författareb Johan BerndtssonBild på författareb Ingrid DominguesBild på medförfattaren Lyndon FiferBild på medförfattaren Mohamed JerseyBild på medförfattaren Lee KovachBild på medförfattaren Glenna VictorBild på medförfattaren Wilda DavittBild på medförfattaren Loretta McFarlaneBild på medförfattaren August BiermannBild på medförfattaren Ila StamperBild på medförfattaren Adan DutcherBild på medförfattaren Monte GwynneBild på medförfattaren Claribel WarmanBild på medförfattaren Edmund BosistoBild på medförfattaren Albertha TruittBild på medförfattaren Consuelo BillingtonBild på medförfattaren Kimberley BarclayBild på medförfattaren Maximo FrodshamBild på medförfattaren Joleen TuttleBild på medförfattaren Elena RuizBild på medförfattaren Ulrike ReidBild på medförfattaren Hershel HanslowBild på medförfattaren Katrina JonesBild på medförfattaren Gladis AshcraftBild på medförfattaren Carla SimcoxBild på medförfattaren Shari CrollBild på medförfattaren Jeffery NoeBild på medförfattaren Quyen MaclurcanBild på medförfattaren Coral HaggertyBild på medförfattaren Brock WhatmoreBild på medförfattaren Pedro ListonBild på medförfattaren Kathrin Hogan

Senaste ändringar

Facebook

Twitter (@anvandbarhet)

 
Creative Commons-licens

Användbarhet i praktiken - wiki by Ingrid Dominques/Johan Berndtsson is licensed under a Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 3.0 Unported License. Based on a work at anvandbarhet.se.