Studentlitteraturs logga inUse logga
  • Dela på Facebook
  • Dela på Twitter
  • Dela på Linkedin
  • Dela på Delicious
  • Dela på Linkedin
 
 

Nytta: Stärkt varumärke

Interaktiva produkter är varumärkesbyggande på ett sätt som är högst påtagligt.1 De ger användaren en direkt upplevelse av varumärket2, till skillnad från produkter som saknar interaktivitet som broschyrer, radio- och TV-program.3

Om användaren misslyckas genomföra ett köp på en e-handelssajt så upplevs tjänsteleverantören som ogästvänlig. Om en biljettautomat är krånglig, så upplevs tjänsteleverantören som krånglig. Användarens totalupplevelse av alla möten påverkar självklart hennes uppfattning. Om en interaktiv produkt stjälper henne så får hon en betydligt sämre uppfattning om varumärket.

För varumärken som nästan uteslutande är synonyma med den interaktiva produkten som exempelvis försäljning av resor och bostäder på nätet, blir det alltså extremt viktigt att mötet i interaktiva produkter är enkelt och behagligt och skapar förväntade nyttor för användarna.

 

Noter

1 Spyre studios har en bra artikel om detta på sin blogg: Defining User Experience as Brand Experience.
2 User Interface Engineering kallar detta för “direct-experience branding” och bet­onar det höga värdet av god interaktivitet framför rena reklambudskap som de kallar “indirect-message branding”. Se artikeln "Branding and Usability".
3 Här avses alltså ej interaktiva TV-program.
 
 

Kommentera

Författare

Bild på författareb Johan BerndtssonBild på författareb Ingrid DominguesBild på medförfattaren Janina HiggsBild på medförfattaren Pablo HolderBild på medförfattaren Rebekah SalvadoBild på medförfattaren Dorthy HighsmithBild på medförfattaren Polly BeahmBild på medförfattaren Norris GrishamBild på medförfattaren Jenni De SalisBild på medförfattaren Jasper WolinskiBild på medförfattaren Armando HolmanBild på medförfattaren Velma BockBild på medförfattaren Reinaldo PetroBild på medförfattaren Kellee WunderlyBild på medförfattaren Leanna HansmanBild på medförfattaren Hye SetonBild på medförfattaren Chantal ZweigBild på medförfattaren Elvis WorthyBild på medförfattaren Bella LockhartBild på medförfattaren Eduardo CribbBild på medförfattaren Aileen LiardetBild på medförfattaren Bernadine RandleBild på medförfattaren Mathew ClaudeBild på medförfattaren Shirley BreinlBild på medförfattaren Christoper HutcheonBild på medförfattaren Beatris PinckneyBild på medförfattaren Hwa SrokaBild på medförfattaren Berry BernierBild på medförfattaren Earle WhitingtonBild på medförfattaren Aracelis MageeBild på medförfattaren Matthew HaswellBild på medförfattaren Sophie Feuerstein

Senaste ändringar

Facebook

Twitter (@anvandbarhet)

 
Creative Commons-licens

Användbarhet i praktiken - wiki by Ingrid Dominques/Johan Berndtsson is licensed under a Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 3.0 Unported License. Based on a work at anvandbarhet.se.