Studentlitteraturs logga inUse logga
  • Dela på Facebook
  • Dela på Twitter
  • Dela på Linkedin
  • Dela på Delicious
  • Dela på Linkedin
 
 

Nytta: Stärkt varumärke

Interaktiva produkter är varumärkesbyggande på ett sätt som är högst påtagligt.1 De ger användaren en direkt upplevelse av varumärket2, till skillnad från produkter som saknar interaktivitet som broschyrer, radio- och TV-program.3

Om användaren misslyckas genomföra ett köp på en e-handelssajt så upplevs tjänsteleverantören som ogästvänlig. Om en biljettautomat är krånglig, så upplevs tjänsteleverantören som krånglig. Användarens totalupplevelse av alla möten påverkar självklart hennes uppfattning. Om en interaktiv produkt stjälper henne så får hon en betydligt sämre uppfattning om varumärket.

För varumärken som nästan uteslutande är synonyma med den interaktiva produkten som exempelvis försäljning av resor och bostäder på nätet, blir det alltså extremt viktigt att mötet i interaktiva produkter är enkelt och behagligt och skapar förväntade nyttor för användarna.

 

Noter

1 Spyre studios har en bra artikel om detta på sin blogg: Defining User Experience as Brand Experience.
2 User Interface Engineering kallar detta för “direct-experience branding” och bet­onar det höga värdet av god interaktivitet framför rena reklambudskap som de kallar “indirect-message branding”. Se artikeln "Branding and Usability".
3 Här avses alltså ej interaktiva TV-program.
 
 

Kommentera

Författare

Bild på författareb Johan BerndtssonBild på författareb Ingrid DominguesBild på medförfattaren Fausto ThorntonBild på medförfattaren Daryl BirdsallBild på medförfattaren Woodrow MoroneyBild på medförfattaren Marcelo BrubakerBild på medförfattaren Jon FrancoisBild på medförfattaren Corina MenhennittBild på medförfattaren Geraldo StowellBild på medförfattaren Rudolph FlackBild på medförfattaren Hassie BurrowsBild på medförfattaren Kina BrydonBild på medförfattaren Stephaine WolakBild på medförfattaren Nilda BagleyBild på medförfattaren Greta LabilliereBild på medförfattaren Louann CanalesBild på medförfattaren Bradford CoghlanBild på medförfattaren Zane DenkerBild på medförfattaren Vallie BrownBild på medförfattaren Barney StevensBild på medförfattaren Linnie MichaudBild på medförfattaren Brock FrahmBild på medförfattaren Bret TalbertBild på medförfattaren Sheryl ClemBild på medförfattaren Merissa HinkleBild på medförfattaren Quinton McFarlaneBild på medförfattaren Bob EsmondBild på medförfattaren Lincoln CundiffBild på medförfattaren Lisa SturgillBild på medförfattaren Marc VandornBild på medförfattaren Beatris DriggersBild på medförfattaren Ivey Orton

Senaste ändringar

Facebook

Twitter (@anvandbarhet)

 
Creative Commons-licens

Användbarhet i praktiken - wiki by Ingrid Dominques/Johan Berndtsson is licensed under a Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 3.0 Unported License. Based on a work at anvandbarhet.se.