Studentlitteraturs logga inUse logga
  • Dela på Facebook
  • Dela på Twitter
  • Dela på Linkedin
  • Dela på Delicious
  • Dela på Linkedin
 
 

Nytta: Stärkt varumärke

Interaktiva produkter är varumärkesbyggande på ett sätt som är högst påtagligt.1 De ger användaren en direkt upplevelse av varumärket2, till skillnad från produkter som saknar interaktivitet som broschyrer, radio- och TV-program.3

Om användaren misslyckas genomföra ett köp på en e-handelssajt så upplevs tjänsteleverantören som ogästvänlig. Om en biljettautomat är krånglig, så upplevs tjänsteleverantören som krånglig. Användarens totalupplevelse av alla möten påverkar självklart hennes uppfattning. Om en interaktiv produkt stjälper henne så får hon en betydligt sämre uppfattning om varumärket.

För varumärken som nästan uteslutande är synonyma med den interaktiva produkten som exempelvis försäljning av resor och bostäder på nätet, blir det alltså extremt viktigt att mötet i interaktiva produkter är enkelt och behagligt och skapar förväntade nyttor för användarna.

 

Noter

1 Spyre studios har en bra artikel om detta på sin blogg: Defining User Experience as Brand Experience.
2 User Interface Engineering kallar detta för “direct-experience branding” och bet­onar det höga värdet av god interaktivitet framför rena reklambudskap som de kallar “indirect-message branding”. Se artikeln "Branding and Usability".
3 Här avses alltså ej interaktiva TV-program.
 
 

Kommentera

Författare

Bild på författareb Johan BerndtssonBild på författareb Ingrid DominguesBild på medförfattaren Johannes KarlssonBild på medförfattaren BjörnBild på medförfattaren LarssonBild på medförfattaren Gabriel SvennerbergBild på medförfattaren Charlotte BjörkBild på medförfattaren Gunilla HansellBild på medförfattaren Maria SjödinBild på medförfattaren gustavjonssonBild på medförfattaren Maria KareliussonBild på medförfattaren EmmaBild på medförfattaren Monika AnderssonBild på medförfattaren Jens FredholmBild på medförfattaren peter erhardBild på medförfattaren Wilaiwan TraphromBild på medförfattaren Peter JantzenBild på medförfattaren Karin HanssonBild på medförfattaren Emilia OlssonBild på medförfattaren Lotta UlfströmBild på medförfattaren HelenaBild på medförfattaren suzana susecBild på medförfattaren fredric landqvistBild på medförfattaren Marcus RehnBild på medförfattaren Nina LBild på medförfattaren Jorge BerdejaBild på medförfattaren Peter KråikBild på medförfattaren Jonas EngkvistBild på medförfattaren Magnus WigrupBild på medförfattaren Anders BjörkBild på medförfattaren LisaBild på medförfattaren Malin Fabbri

Senaste ändringar

Facebook

Twitter (@anvandbarhet)

 
Creative Commons-licens

Användbarhet i praktiken - wiki by Ingrid Dominques/Johan Berndtsson is licensed under a Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 3.0 Unported License. Based on a work at anvandbarhet.se.