Studentlitteraturs logga inUse logga
  • Dela på Facebook
  • Dela på Twitter
  • Dela på Linkedin
  • Dela på Delicious
  • Dela på Linkedin
 
 

Nytta: Stärkt varumärke

Interaktiva produkter är varumärkesbyggande på ett sätt som är högst påtagligt.1 De ger användaren en direkt upplevelse av varumärket2, till skillnad från produkter som saknar interaktivitet som broschyrer, radio- och TV-program.3

Om användaren misslyckas genomföra ett köp på en e-handelssajt så upplevs tjänsteleverantören som ogästvänlig. Om en biljettautomat är krånglig, så upplevs tjänsteleverantören som krånglig. Användarens totalupplevelse av alla möten påverkar självklart hennes uppfattning. Om en interaktiv produkt stjälper henne så får hon en betydligt sämre uppfattning om varumärket.

För varumärken som nästan uteslutande är synonyma med den interaktiva produkten som exempelvis försäljning av resor och bostäder på nätet, blir det alltså extremt viktigt att mötet i interaktiva produkter är enkelt och behagligt och skapar förväntade nyttor för användarna.

 

Noter

1 Spyre studios har en bra artikel om detta på sin blogg: Defining User Experience as Brand Experience.
2 User Interface Engineering kallar detta för “direct-experience branding” och bet­onar det höga värdet av god interaktivitet framför rena reklambudskap som de kallar “indirect-message branding”. Se artikeln "Branding and Usability".
3 Här avses alltså ej interaktiva TV-program.
 
 

Kommentera

Författare

Bild på författareb Johan BerndtssonBild på författareb Ingrid DominguesBild på medförfattaren Vernon LapineBild på medförfattaren Jonathan HelbigBild på medförfattaren Jeremy LafleurBild på medförfattaren Leila TimmBild på medförfattaren Cesar LazarBild på medförfattaren Rafael ThorbyBild på medförfattaren Marlon BolivarBild på medförfattaren Latonya WitcherBild på medförfattaren Rocky JacksBild på medförfattaren Sofia LeighBild på medförfattaren Eva PfefferBild på medförfattaren Inge SidawayBild på medförfattaren Ina LandrumBild på medförfattaren Charles HuieBild på medförfattaren Melvina ThornBild på medförfattaren Damon MacdonellBild på medförfattaren Jennie KortBild på medförfattaren Madison PiquetBild på medförfattaren Jasmine SingerBild på medförfattaren Kathryn TindaleBild på medförfattaren Sheryl NilesBild på medförfattaren Bart SmileyBild på medförfattaren Rory KindelBild på medförfattaren Graig ManjarrezBild på medförfattaren Dalton MilfordBild på medförfattaren Ladonna EdgertonBild på medförfattaren Marlene CazneauxBild på medförfattaren Danielle WildingBild på medförfattaren Analisa ArnottBild på medförfattaren Celia Provost

Senaste ändringar

Facebook

Twitter (@anvandbarhet)

 
Creative Commons-licens

Användbarhet i praktiken - wiki by Ingrid Dominques/Johan Berndtsson is licensed under a Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 3.0 Unported License. Based on a work at anvandbarhet.se.