Studentlitteraturs logga inUse logga
  • Dela på Facebook
  • Dela på Twitter
  • Dela på Linkedin
  • Dela på Delicious
  • Dela på Linkedin
 
 

Nytta: Stärkt varumärke

Interaktiva produkter är varumärkesbyggande på ett sätt som är högst påtagligt.1 De ger användaren en direkt upplevelse av varumärket2, till skillnad från produkter som saknar interaktivitet som broschyrer, radio- och TV-program.3

Om användaren misslyckas genomföra ett köp på en e-handelssajt så upplevs tjänsteleverantören som ogästvänlig. Om en biljettautomat är krånglig, så upplevs tjänsteleverantören som krånglig. Användarens totalupplevelse av alla möten påverkar självklart hennes uppfattning. Om en interaktiv produkt stjälper henne så får hon en betydligt sämre uppfattning om varumärket.

För varumärken som nästan uteslutande är synonyma med den interaktiva produkten som exempelvis försäljning av resor och bostäder på nätet, blir det alltså extremt viktigt att mötet i interaktiva produkter är enkelt och behagligt och skapar förväntade nyttor för användarna.

 

Noter

1 Spyre studios har en bra artikel om detta på sin blogg: Defining User Experience as Brand Experience.
2 User Interface Engineering kallar detta för “direct-experience branding” och bet­onar det höga värdet av god interaktivitet framför rena reklambudskap som de kallar “indirect-message branding”. Se artikeln "Branding and Usability".
3 Här avses alltså ej interaktiva TV-program.
 
 

Kommentera

Författare

Bild på författareb Johan BerndtssonBild på författareb Ingrid DominguesBild på medförfattaren Torri RancourtBild på medförfattaren Sharyl LillibridgeBild på medförfattaren Jacques BaysBild på medförfattaren Jai BalderasBild på medförfattaren Annett WithnellBild på medförfattaren Felipe FiteBild på medförfattaren Nigel RobinBild på medförfattaren Laverne SpeegleBild på medförfattaren Velma EisenhowerBild på medförfattaren Wilda PoolBild på medförfattaren Ericka LiebBild på medförfattaren Orville MesserBild på medförfattaren Gus EllsworthBild på medförfattaren Roman FellowsBild på medförfattaren Lindsay RadeckiBild på medförfattaren Angelo LinderBild på medförfattaren Floy GerlachBild på medförfattaren Maurice OutlawBild på medförfattaren Alberta RicksBild på medförfattaren Carlo CunneenBild på medförfattaren Jett TuckfieldBild på medförfattaren Venetta LemusBild på medförfattaren Armand BastyanBild på medförfattaren Pilar WhitehurstBild på medförfattaren Nate ConnelyBild på medförfattaren Emile BoernerBild på medförfattaren Fleta PickrellBild på medförfattaren Milagro RehfischBild på medförfattaren Charmain WalterBild på medförfattaren Kathlene Larose

Senaste ändringar

Facebook

Twitter (@anvandbarhet)

 
Creative Commons-licens

Användbarhet i praktiken - wiki by Ingrid Dominques/Johan Berndtsson is licensed under a Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 3.0 Unported License. Based on a work at anvandbarhet.se.