Studentlitteraturs logga inUse logga
  • Dela på Facebook
  • Dela på Twitter
  • Dela på Linkedin
  • Dela på Delicious
  • Dela på Linkedin
 
 

Nytta: Stärkt varumärke

Interaktiva produkter är varumärkesbyggande på ett sätt som är högst påtagligt.1 De ger användaren en direkt upplevelse av varumärket2, till skillnad från produkter som saknar interaktivitet som broschyrer, radio- och TV-program.3

Om användaren misslyckas genomföra ett köp på en e-handelssajt så upplevs tjänsteleverantören som ogästvänlig. Om en biljettautomat är krånglig, så upplevs tjänsteleverantören som krånglig. Användarens totalupplevelse av alla möten påverkar självklart hennes uppfattning. Om en interaktiv produkt stjälper henne så får hon en betydligt sämre uppfattning om varumärket.

För varumärken som nästan uteslutande är synonyma med den interaktiva produkten som exempelvis försäljning av resor och bostäder på nätet, blir det alltså extremt viktigt att mötet i interaktiva produkter är enkelt och behagligt och skapar förväntade nyttor för användarna.

 

Noter

1 Spyre studios har en bra artikel om detta på sin blogg: Defining User Experience as Brand Experience.
2 User Interface Engineering kallar detta för “direct-experience branding” och bet­onar det höga värdet av god interaktivitet framför rena reklambudskap som de kallar “indirect-message branding”. Se artikeln "Branding and Usability".
3 Här avses alltså ej interaktiva TV-program.
 
 

Kommentera

Författare

Bild på författareb Johan BerndtssonBild på författareb Ingrid DominguesBild på medförfattaren Monique BravoBild på medförfattaren Alda ClemBild på medförfattaren Rosalie SilasBild på medförfattaren Jerrold PuigBild på medförfattaren Sherrill WebsterBild på medförfattaren Margareta CoyleBild på medförfattaren Fredrick ElkinBild på medförfattaren Laurence KennedyBild på medförfattaren Ola WaltmanBild på medförfattaren Marilyn LotonBild på medförfattaren Lakeisha MontaguBild på medförfattaren Colin BurkBild på medförfattaren Williams MusgroveBild på medförfattaren Willis ParisBild på medförfattaren Reda SpauldingBild på medförfattaren Renate ChristensonBild på medförfattaren Leigh HiattBild på medförfattaren Chastity HinchcliffeBild på medförfattaren Pasquale TorrBild på medförfattaren Elden ColeBild på medförfattaren Edwina FyansBild på medförfattaren Pearl McMinnBild på medförfattaren Bev FairbridgeBild på medförfattaren Jenni FrancoBild på medförfattaren Victorina ChecchiBild på medförfattaren Henry JenkinsonBild på medförfattaren Enriqueta McKennyBild på medförfattaren Jermaine PenderBild på medförfattaren Bettie RundleBild på medförfattaren Harriet Conti

Senaste ändringar

Facebook

Twitter (@anvandbarhet)

 
Creative Commons-licens

Användbarhet i praktiken - wiki by Ingrid Dominques/Johan Berndtsson is licensed under a Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 3.0 Unported License. Based on a work at anvandbarhet.se.