Studentlitteraturs logga inUse logga
  • Dela på Facebook
  • Dela på Twitter
  • Dela på Linkedin
  • Dela på Delicious
  • Dela på Linkedin
 
 

Nytta: Stärkt varumärke

Interaktiva produkter är varumärkesbyggande på ett sätt som är högst påtagligt.1 De ger användaren en direkt upplevelse av varumärket2, till skillnad från produkter som saknar interaktivitet som broschyrer, radio- och TV-program.3

Om användaren misslyckas genomföra ett köp på en e-handelssajt så upplevs tjänsteleverantören som ogästvänlig. Om en biljettautomat är krånglig, så upplevs tjänsteleverantören som krånglig. Användarens totalupplevelse av alla möten påverkar självklart hennes uppfattning. Om en interaktiv produkt stjälper henne så får hon en betydligt sämre uppfattning om varumärket.

För varumärken som nästan uteslutande är synonyma med den interaktiva produkten som exempelvis försäljning av resor och bostäder på nätet, blir det alltså extremt viktigt att mötet i interaktiva produkter är enkelt och behagligt och skapar förväntade nyttor för användarna.

 

Noter

1 Spyre studios har en bra artikel om detta på sin blogg: Defining User Experience as Brand Experience.
2 User Interface Engineering kallar detta för “direct-experience branding” och bet­onar det höga värdet av god interaktivitet framför rena reklambudskap som de kallar “indirect-message branding”. Se artikeln "Branding and Usability".
3 Här avses alltså ej interaktiva TV-program.
 
 

Kommentera

Författare

Bild på författareb Johan BerndtssonBild på författareb Ingrid DominguesBild på medförfattaren Adolph DurkinBild på medförfattaren Ashlee ForroBild på medförfattaren Sallie GoodissonBild på medförfattaren Emanuel PulleyBild på medförfattaren Cindi HermannBild på medförfattaren Enrique ShandBild på medförfattaren Bernardo BarnhillBild på medförfattaren Christopher AhmadBild på medförfattaren Nadia EllingtonBild på medförfattaren Arnette VanderpoolBild på medförfattaren Emelia FlinchumBild på medförfattaren Valeria CilleyBild på medförfattaren Wilburn OconnorBild på medförfattaren Clarissa LocklearBild på medförfattaren Rodolfo SantoBild på medförfattaren Penney GerstaeckerBild på medförfattaren Dexter ColtonBild på medförfattaren Delphia McCathieBild på medförfattaren Fleta BouBild på medförfattaren Barney BoldtBild på medförfattaren Micheline ChristensenBild på medförfattaren Brock DominiqueBild på medförfattaren Lilia HanesBild på medförfattaren Sherri D'HageBild på medförfattaren Damion HayworthBild på medförfattaren Jacob SargoodBild på medförfattaren Becky PilgrimBild på medförfattaren Angelina DunstanBild på medförfattaren Trena CraytonBild på medförfattaren Berenice Mackintosh

Senaste ändringar

Facebook

Twitter (@anvandbarhet)

 
Creative Commons-licens

Användbarhet i praktiken - wiki by Ingrid Dominques/Johan Berndtsson is licensed under a Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 3.0 Unported License. Based on a work at anvandbarhet.se.