Studentlitteraturs logga inUse logga
  • Dela på Facebook
  • Dela på Twitter
  • Dela på Linkedin
  • Dela på Delicious
  • Dela på Linkedin
 
 

Nytta: Stärkt varumärke

Interaktiva produkter är varumärkesbyggande på ett sätt som är högst påtagligt.1 De ger användaren en direkt upplevelse av varumärket2, till skillnad från produkter som saknar interaktivitet som broschyrer, radio- och TV-program.3

Om användaren misslyckas genomföra ett köp på en e-handelssajt så upplevs tjänsteleverantören som ogästvänlig. Om en biljettautomat är krånglig, så upplevs tjänsteleverantören som krånglig. Användarens totalupplevelse av alla möten påverkar självklart hennes uppfattning. Om en interaktiv produkt stjälper henne så får hon en betydligt sämre uppfattning om varumärket.

För varumärken som nästan uteslutande är synonyma med den interaktiva produkten som exempelvis försäljning av resor och bostäder på nätet, blir det alltså extremt viktigt att mötet i interaktiva produkter är enkelt och behagligt och skapar förväntade nyttor för användarna.

 

Noter

1 Spyre studios har en bra artikel om detta på sin blogg: Defining User Experience as Brand Experience.
2 User Interface Engineering kallar detta för “direct-experience branding” och bet­onar det höga värdet av god interaktivitet framför rena reklambudskap som de kallar “indirect-message branding”. Se artikeln "Branding and Usability".
3 Här avses alltså ej interaktiva TV-program.
 
 

Kommentera

Författare

Bild på författareb Johan BerndtssonBild på författareb Ingrid DominguesBild på medförfattaren Theresa SpragueBild på medförfattaren Debora MouldsBild på medförfattaren Lorrine BuryBild på medförfattaren Bettie HughBild på medförfattaren Kenny DubeBild på medförfattaren Chelsey CovertBild på medförfattaren Concepcion SimonsBild på medförfattaren Barb RamirezBild på medförfattaren Georgina CoffeltBild på medförfattaren Ali OswaldBild på medförfattaren Ned ReynaBild på medförfattaren Alisia ChaversBild på medförfattaren Dorothea PrimeauxBild på medförfattaren Nina CatalanoBild på medförfattaren Mellissa LacroixBild på medförfattaren Shauna BeathamBild på medförfattaren Ruby GreenleafBild på medförfattaren Wyatt SchwartzBild på medförfattaren Kina KabuBild på medförfattaren Sonia ReadingBild på medförfattaren Noel SmythBild på medförfattaren Cecila VercoBild på medförfattaren Milan WaylenBild på medförfattaren Hwa LudwickBild på medförfattaren Rosella GallegosBild på medförfattaren Elba AllnuttBild på medförfattaren Garland WedelBild på medförfattaren Mike SteinerBild på medförfattaren Elise CramerBild på medförfattaren Kerrie Hinz

Senaste ändringar

Facebook

Twitter (@anvandbarhet)

 
Creative Commons-licens

Användbarhet i praktiken - wiki by Ingrid Dominques/Johan Berndtsson is licensed under a Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 3.0 Unported License. Based on a work at anvandbarhet.se.