Studentlitteraturs logga inUse logga
  • Dela på Facebook
  • Dela på Twitter
  • Dela på Linkedin
  • Dela på Delicious
  • Dela på Linkedin
 
 

Detta är en gammal version av dokumentet!


Nytta: Stärkt varumärke

Vissa interaktiva produkter exponerar också ett varumärke. De ger användaren en direkt upplevelse av varumärket, till skillnad från produkter som saknar interaktivitet som broschyrer, radio- och TV-program1. Om en biljettautomat är krånglig, så upplevs tjänsteleverantören som krånglig. Om användaren misslyckas genomföra ett köp på en e-handelssajt så upplevs tjänsteleverantören som ogästvänlig. Användarens totalupplevelse av alla möten med leverantören påverkar självklart hennes uppfattning. Om en interaktiv produkt stjälper henne så får hon en betydligt sämre uppfattning om varumärket. Särskilt tydligt blir detta för varumärken som nästan uteslutande är synonyma med den interaktiva produkten som exempelvis försäljning av resor och bostäder på nätet. 2.

 

Noter

1 Här avses alltså ej interaktiv TV.
2 User Interface Engineering kallar detta för “direct-experience branding” och bet­onar det höga värdet av god interaktivitet framför rena reklambudskap som de kallar “indirect-message branding”. se www.uie.com
 
 

Kommentera

Författare

Bild på författareb Johan BerndtssonBild på författareb Ingrid DominguesBild på medförfattaren Gabriel SvennerbergBild på medförfattaren Jorge BerdejaBild på medförfattaren HelenaBild på medförfattaren HenrikBild på medförfattaren peter erhardBild på medförfattaren Joakim AxelssonBild på medförfattaren Jens FredholmBild på medförfattaren Helene CarlsonBild på medförfattaren EmmaBild på medförfattaren Anders BjörkBild på medförfattaren BjörnBild på medförfattaren fredric landqvistBild på medförfattaren Julia LagerstedtBild på medförfattaren LarssonBild på medförfattaren Maria KareliussonBild på medförfattaren Johannes KarlssonBild på medförfattaren Wilaiwan TraphromBild på medförfattaren Gunilla HansellBild på medförfattaren Emilia OlssonBild på medförfattaren Charlotte BjörkBild på medförfattaren Angelica SvanerBild på medförfattaren Aurora KarlssonBild på medförfattaren gustavjonssonBild på medförfattaren Peter KråikBild på medförfattaren Karin HanssonBild på medförfattaren Magnus WigrupBild på medförfattaren EmelieBild på medförfattaren Malin FabbriBild på medförfattaren Lotta Ulfström

Senaste ändringar

Facebook

Twitter (@anvandbarhet)

 
Creative Commons-licens

Användbarhet i praktiken - wiki by Ingrid Dominques/Johan Berndtsson is licensed under a Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 3.0 Unported License. Based on a work at anvandbarhet.se.