Studentlitteraturs logga inUse logga
  • Dela på Facebook
  • Dela på Twitter
  • Dela på Linkedin
  • Dela på Delicious
  • Dela på Linkedin
 
 

Detta är en gammal version av dokumentet!


Nytta: Stärkt varumärke

Vissa interaktiva produkter exponerar också ett varumärke. De ger användaren en direkt upplevelse av varumärket, till skillnad från produkter som saknar interaktivitet som broschyrer, radio- och TV-program1. Om en biljettautomat är krånglig, så upplevs tjänsteleverantören som krånglig. Om användaren misslyckas genomföra ett köp på en e-handelssajt så upplevs tjänsteleverantören som ogästvänlig. Användarens totalupplevelse av alla möten med leverantören påverkar självklart hennes uppfattning. Om en interaktiv produkt stjälper henne så får hon en betydligt sämre uppfattning om varumärket. Särskilt tydligt blir detta för varumärken som nästan uteslutande är synonyma med den interaktiva produkten som exempelvis försäljning av resor och bostäder på nätet. 2.

 

Noter

1 Här avses alltså ej interaktiv TV.
2 User Interface Engineering kallar detta för “direct-experience branding” och bet­onar det höga värdet av god interaktivitet framför rena reklambudskap som de kallar “indirect-message branding”. se www.uie.com
 
 

Kommentera

Författare

Bild på författareb Johan BerndtssonBild på författareb Ingrid DominguesBild på medförfattaren Malin FabbriBild på medförfattaren Julia LagerstedtBild på medförfattaren Marcus RehnBild på medförfattaren EmelieBild på medförfattaren Lotta UlfströmBild på medförfattaren Joakim AxelssonBild på medförfattaren Monika AnderssonBild på medförfattaren HelenaBild på medförfattaren suzana susecBild på medförfattaren Charlotte BjörkBild på medförfattaren EmmaBild på medförfattaren Gunilla HansellBild på medförfattaren Peter KråikBild på medförfattaren Björn AnderssonBild på medförfattaren Jorge BerdejaBild på medförfattaren Johan LiljegrenBild på medförfattaren LarssonBild på medförfattaren Aurora KarlssonBild på medförfattaren Emilia OlssonBild på medförfattaren Gabriel SvennerbergBild på medförfattaren Rolf greenBild på medförfattaren Maria SjödinBild på medförfattaren peter erhardBild på medförfattaren fredric landqvistBild på medförfattaren Nina LBild på medförfattaren LisaBild på medförfattaren Helene CarlsonBild på medförfattaren Johannes KarlssonBild på medförfattaren Angelica SvanerBild på medförfattaren Maria Kareliusson

Senaste ändringar

Facebook

Twitter (@anvandbarhet)

 
Creative Commons-licens

Användbarhet i praktiken - wiki by Ingrid Dominques/Johan Berndtsson is licensed under a Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 3.0 Unported License. Based on a work at anvandbarhet.se.