Studentlitteraturs logga inUse logga
  • Dela på Facebook
  • Dela på Twitter
  • Dela på Linkedin
  • Dela på Delicious
  • Dela på Linkedin
 
 

Detta är en gammal version av dokumentet!


Nytta: Stärkt varumärke

Vissa interaktiva produkter exponerar också ett varumärke. De ger användaren en direkt upplevelse av varumärket, till skillnad från produkter som saknar interaktivitet som broschyrer, radio- och TV-program1. Om en biljettautomat är krånglig, så upplevs tjänsteleverantören som krånglig. Om användaren misslyckas genomföra ett köp på en e-handelssajt så upplevs tjänsteleverantören som ogästvänlig. Användarens totalupplevelse av alla möten med leverantören påverkar självklart hennes uppfattning. Om en interaktiv produkt stjälper henne så får hon en betydligt sämre uppfattning om varumärket. Särskilt tydligt blir detta för varumärken som nästan uteslutande är synonyma med den interaktiva produkten som exempelvis försäljning av resor och bostäder på nätet. 2.

 

Noter

1 Här avses alltså ej interaktiv TV.
2 User Interface Engineering kallar detta för “direct-experience branding” och bet­onar det höga värdet av god interaktivitet framför rena reklambudskap som de kallar “indirect-message branding”. se www.uie.com
 
 

Kommentera

Författare

Bild på författareb Johan BerndtssonBild på författareb Ingrid DominguesBild på medförfattaren Johan LiljegrenBild på medförfattaren Marcus RehnBild på medförfattaren Maria SjödinBild på medförfattaren peter erhardBild på medförfattaren Maria KareliussonBild på medförfattaren LisaBild på medförfattaren Helene CarlsonBild på medförfattaren Julia LagerstedtBild på medförfattaren Anders BjörkBild på medförfattaren Charlotte BjörkBild på medförfattaren Malin FabbriBild på medförfattaren Jonas EngkvistBild på medförfattaren Magnus WigrupBild på medförfattaren Nina LBild på medförfattaren Björn AnderssonBild på medförfattaren Joakim AxelssonBild på medförfattaren Anne RostedBild på medförfattaren Lotta UlfströmBild på medförfattaren EmmaBild på medförfattaren Gunilla HansellBild på medförfattaren Emilia OlssonBild på medförfattaren Jorge BerdejaBild på medförfattaren EmelieBild på medförfattaren gustavjonssonBild på medförfattaren HenrikBild på medförfattaren Wilaiwan TraphromBild på medförfattaren Aurora KarlssonBild på medförfattaren Rolf greenBild på medförfattaren Gabriel SvennerbergBild på medförfattaren Peter Jantzen

Senaste ändringar

Facebook

Twitter (@anvandbarhet)

 
Creative Commons-licens

Användbarhet i praktiken - wiki by Ingrid Dominques/Johan Berndtsson is licensed under a Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 3.0 Unported License. Based on a work at anvandbarhet.se.