Studentlitteraturs logga inUse logga
  • Dela på Facebook
  • Dela på Twitter
  • Dela på Linkedin
  • Dela på Delicious
  • Dela på Linkedin
 
 

Detta är en gammal version av dokumentet!


Nytta: Stärkt varumärke

Interaktiva produkter är varumärkesbyggande på ett sätt som är högst påtagligt . De ger användaren en direkt upplevelse av varumärket1, till skillnad från produkter som saknar interaktivitet som broschyrer, radio- och TV-program.2

Om användaren misslyckas genomföra ett köp på en e-handelssajt så upplevs tjänsteleverantören som ogästvänlig. Om en biljettautomat är krånglig, så upplevs tjänsteleverantören som krånglig. Användarens totalupplevelse av alla möten påverkar självklart hennes uppfattning. Om en interaktiv produkt stjälper henne så får hon en betydligt sämre uppfattning om varumärket.

För varumärken som nästan uteslutande är synonyma med den interaktiva produkten som exempelvis försäljning av resor och bostäder på nätet, blir det alltså extremt viktigt att mötet i interaktiva produkter är enkelt och behagligt och skapar förväntade nyttor för användarna.

Självservice har blivit ett mycket viktigt begrepp för många aktörer, inte minst samhällsaktörer. Om man ska lyckas med dessa tjänster är det helt nödvändigt att de är enkla och behagliga att använda och att de skapar förväntad nytta för användarna.

 

Noter

1 User Interface Engineering kallar detta för “direct-experience branding” och bet­onar det höga värdet av god interaktivitet framför rena reklambudskap som de kallar “indirect-message branding”. http://www.uie.com/articles/branding_usability/Se artikeln "Branding and Usability".
2 Här avses alltså ej interaktiva TV-program.
 
 

Kommentera

Författare

Bild på författareb Johan BerndtssonBild på författareb Ingrid DominguesBild på medförfattaren Marcus RehnBild på medförfattaren Monika AnderssonBild på medförfattaren Joakim AxelssonBild på medförfattaren peter erhardBild på medförfattaren HelenaBild på medförfattaren Maria SjödinBild på medförfattaren BjörnBild på medförfattaren Anders BjörkBild på medförfattaren Jens FredholmBild på medförfattaren Johan LiljegrenBild på medförfattaren gustavjonssonBild på medförfattaren Wilaiwan TraphromBild på medförfattaren LisaBild på medförfattaren Malin FabbriBild på medförfattaren Helene CarlsonBild på medförfattaren Julia LagerstedtBild på medförfattaren Jorge BerdejaBild på medförfattaren LarssonBild på medförfattaren Anne RostedBild på medförfattaren Emilia OlssonBild på medförfattaren Nina LBild på medförfattaren Peter JantzenBild på medförfattaren EmelieBild på medförfattaren Gunilla HansellBild på medförfattaren Gabriel SvennerbergBild på medförfattaren Charlotte BjörkBild på medförfattaren HenrikBild på medförfattaren Angelica SvanerBild på medförfattaren Karin HanssonBild på medförfattaren Maria Kareliusson

Senaste ändringar

Facebook

Twitter (@anvandbarhet)

 
Creative Commons-licens

Användbarhet i praktiken - wiki by Ingrid Dominques/Johan Berndtsson is licensed under a Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 3.0 Unported License. Based on a work at anvandbarhet.se.