Studentlitteraturs logga inUse logga
 
 

Skillnader

Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.

bok:nyttan_med_anvandbarhet [2012-04-10 15:38]
nihongo stavfel
bok:nyttan_med_anvandbarhet [2012-04-10 15:55] (aktuell)
nihongo
Rad 144: Rad 144:
Lösningen är att [[http://www.anvandbarhet.se/bok:idefasen#nytta_foer_anvaendarna|utgå från verkliga behov, förväntningar och användningssituationer]] när målgrupperna skapas, samt att prioritera dem med utgångspunkt från hur viktiga de är ur ett verksamhetsperspektiv. Lösningen är att [[http://www.anvandbarhet.se/bok:idefasen#nytta_foer_anvaendarna|utgå från verkliga behov, förväntningar och användningssituationer]] när målgrupperna skapas, samt att prioritera dem med utgångspunkt från hur viktiga de är ur ett verksamhetsperspektiv.
-I ett sådan målgruppsarbete får man ovärderlig kunskap som direkt påverkar lösningens utformning. Några exempel:+I ett sådant målgruppsarbete får man ovärderlig kunskap som direkt påverkar lösningens utformning. Några exempel:
  * målgruppens förståelse för begrepp och skeenden är grunden för deras förmåga att interagera med produkten. Det är alltför vanligt att utvecklingen baseras på begrepp som är kända i verksamheten, men inte för användarna som står utanför verksamheten. De är kunder, medborgare eller leverantörer och saknar helt motiv och intresse att lära nya begrepp. Många skeenden är på samma sätt ointressanta för användarna, de är framförallt intresserade av resultatet.   * målgruppens förståelse för begrepp och skeenden är grunden för deras förmåga att interagera med produkten. Det är alltför vanligt att utvecklingen baseras på begrepp som är kända i verksamheten, men inte för användarna som står utanför verksamheten. De är kunder, medborgare eller leverantörer och saknar helt motiv och intresse att lära nya begrepp. Många skeenden är på samma sätt ointressanta för användarna, de är framförallt intresserade av resultatet.
  * kunskapen om hur motiverade användarna är att utföra uppgiften kan vara avgörande. När en användare vill betala för en enklare produkt blir det ett onödigt steg att skapa inloggningsuppgifter samtidigt.((Se t.ex. Jareds Spools exempel med [[http://www.uie.com/articles/three_hund_million_button/|The $300 Million Button]]))   * kunskapen om hur motiverade användarna är att utföra uppgiften kan vara avgörande. När en användare vill betala för en enklare produkt blir det ett onödigt steg att skapa inloggningsuppgifter samtidigt.((Se t.ex. Jareds Spools exempel med [[http://www.uie.com/articles/three_hund_million_button/|The $300 Million Button]]))
Rad 177: Rad 177:
Ibland saknas kunskaperna om att det går att validera produktens användningskvalitet, och det är vanligt att man tror att det är något dyrt och omständligt att genomföra.   Ibland saknas kunskaperna om att det går att validera produktens användningskvalitet, och det är vanligt att man tror att det är något dyrt och omständligt att genomföra.  
-[[http://www.anvandbarhet.se/bok:utvardera_anvandbarhet|Användbarhetsutvärderingar]] kan med fördel göras i integrerat i utvecklingsprocessen. Ju tidigare men kan testa viktiga delar i verklig användning, desto bättre. Att finna problem i användningen tidigt reducerar kostnaderna för rättningar och omgörningar i projektet, samt minskar kostnaderna för support och underhåll.+[[http://www.anvandbarhet.se/bok:utvardera_anvandbarhet|Användbarhetsutvärderingar]] kan med fördel göras i integrerat i utvecklingsprocessen. Ju tidigare man kan testa viktiga delar i verklig användning, desto bättre. Att finna problem i användningen tidigt reducerar kostnaderna för rättningar och omgörningar i projektet, samt minskar kostnaderna för support och underhåll.
   
 
 

Författare

Bild på författareb Johan BerndtssonBild på författareb Ingrid Domingues

Facebook

Twitter (@anvandbarhet)

 
Creative Commons-licens

Användbarhet i praktiken - wiki by Ingrid Dominques/Johan Berndtsson is licensed under a Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 3.0 Unported License. Based on a work at anvandbarhet.se.